Krænkelse af BMW’s design- og varemærkerettigheder
Dom afsagt den 10. marts 2015
East Scandic A/S
mod
Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft
Salg og markedsføring af aluminiumsfælge krænkede BMW’s design- og varemærkerettigheder
Sagen angik en tvist om krænkelse af BMW’s design- og varemærkerettigheder i forbindelse med East Scandic A/S’ salg og markedsføring af 4 typer (produkt A, B, C og D) aluminiumsfælge.
Højesteret fandt, at East Scandic A/S under sagen var afskåret fra at få prøvet en påstand om, at BMW’s registrerede EF-design er ugyldige, idet dette spørgsmål allerede havde været indbragt for EU-myndigheden, Kontoret for Harmonisering i Det Indre Marked (OHIM), som havde truffet endelig afgørelse herom, jf. Rådets forordning (EF) nr. 6/2002 af 12. december 2001 om EF-design (designforordningen) artikel 57 og artikel 86 (5). Endvidere fandt Højesteret, at overgangsbestemmelsen i designforordningens artikel 110 (”reservedelsreglen”) ikke finder anvendelse på aluminiumsfælge og derfor ikke er til hinder for, at BMW kunne håndhæve sine EF-design.
Efter en helhedsbedømmelse fandt Højesteret, at produkt A, B og C indebar en krænkelse af BMW’s designrettigheder. Produkt D indebar en overtrædelse af markedsføringsloven. Endvidere havde East Scandic A/S krænket BMW’s varemærkerettigheder ved sin anvendelse af varemærkerne i sin markedsføring af fælge, som var uden forbindelse med BMW. Højesteret nedlagde herefter forbud mod fortsat krænkelse af BMW’s design- og varemærkerettigheder og fastsatte vederlaget og erstatningen til samlet 250.000 kr.
Sø- og Handelsretten var nået til samme resultat, bortset fra rækkevidden af det nedlagte forbud.
Læs hele dommen
Læs Sø- og Handelsrettens afgørelse